Hoe schrijf ik een goede Facebook advertentie tekst?

Hoe schrijf ik een goede Facebook advertentie tekst?

Het schrijven van een goede Facebook advertentie tekst is essentieel voor een succesvolle campagne. Een advertentie tekst moeten verschillende elementen bevatten om de lezer te overtuigen om de volgende stap te ondernemen. In dit artikel leggen we exact uit wat je hiervoor moet doen. 

Start met de visual

De afbeelding of video trekt de aandacht van de “Facebook scroller”. Zodra je de aandacht hebt, wordt de tekst belangrijk. Zorg dat je afbeelding relevant is voor datgene wat je wil aanbieden. Je tekst en afbeelding spelen samen een belangrijk 1-2-tje: De afbeelding trekt de aandacht – en je tekst verleidt tot een actie (de klik).

Gebruik zo min mogelijk teksten in je afbeelding (check het in ieder geval even in deze tool). Gebruik je wél tekst in je afbeelding, zorg dan dat deze aansluit (of zelfs: identiek is aan) de kopregel in je advertentietekst.

Vul de kop in

Dit wijkt af van de volgorde waarin Facebook de invoervelden presenteert, het veld “tekst” laten we dus nog even leeg. Maar we verhuizen naar het veld “kop“. Deze kop is namelijk hoogstwaarschijnlijk het tweede wat zal opvallen aan de advertentie. Daarom is dit een belangrijk onderdeel van de advertentie. Zie deze kopregel als een “aanloop” naar je echte call-to-action (button). Zet hier je call-to-action extra kracht bij. Maak hem onweerstaanbaar!

Veel speelruimte heb je hier overigens niet. Volgens verschillende onderzoeken werken kopregels van 3 tot 5 woorden het best. Dat is écht heel kort, wees hier niet te streng en gun jezelf wat bewegingsruimte, maar houd het kort, krachtig en helder.

De tekst

Nu gaan we een veld terug om de advertentietekst in te voeren. In dit veld gaan we de boodschap van de visual en kop nogmaals herhalen, maar dan anders geformuleerd. Kort, overtuigend en duidelijk.  Vermijd linkjes in je tekst

Kies een call to action

Neem altijd een call-to-action op in je advertentie die aansluit bij je aanbod. Dit zorgt voor een duidelijke knop bij je advertentie.

Vul het veld “beschrijving van nieuwsoverzicht link” in

Dit is een onduidelijke benaming van Facebook, maar dit is het stukje tekst dat wordt getoond onder de kop. Dit veld kan je het beste zien als ondersteuning aan je advertentietekst. Dit kleine stukje tekst moet de kijker het laatste zetje geven om op de call-to-action te klikken.

Facebook advertentietekst

Deze stappen vormen een handige richtlijn voor het schrijven van succesvolle Facebook advertenties. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Blijf dus vooral testen met verschillende advertenties, boodschappen en doelgroepen 

Overweeg je het Facebook adverteren uit te besteden? Neem dan eens contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Sparren over
je business?