Adverteren op Facebook voor beginners

Met meer dan 8,6 miljoen dagelijkse gebruikers (in 2019) op Facebook is Facebook het meest gebruikte social media platform in Nederland. Voor veel bedrijven is het dus een goed platform om te adverteren naar hun doelgroep toe, dit komt onder andere door de geavanceerde segmentatiemethode. Ook jij kan dus jouw doelgroep benaderen, activeren en het aantal conversies om je website verhogen. 

Veel marketeers en ondernemers will op Facebook adverteren, maar hoe werkt dit precies? Welke praktische tips en best practices zijn er? Welke advertentiedoelstelling moet ik kiezen voor mijn advertentie? Deze vragen gaan we allemaal voor je beantwoorden in dit artikel en beschrijven we hoe jij jouw Facebook advertentie tot een succes maakt. We zullen dit stap voor stap met je doornemen.

Stap 1: een advertentie doelstelling kiezen.

Wat voor advertentie wil je aanmaken? Een advertentie om meer klikken naar een landingspagina te krijgen, om je naamsbekendheid te vergroten of om meer Facebook likes te krijgen op je pagina? Je hebt keus uit 11 verschillende doelen onderverdeeld in 3 categorieën, we zullen ze allemaal langs gaan lopen zodat jij de juiste keuze maakt. 

Bekendheid

  1. Merkbekendheid: vergroot je merkbekendheid op basis van je huidige klanten en bezoekers. 
  2. Bereik: geef je advertentie aan zoveel mogelijk mensen weer. 

Overweging

  • Verkeer: stuur meer mensen naar je website of app. 
  • Betrokkenheid: Genereer meer betrokkenheid bij berichten, pagina-vind-ik-leuks, reacties op evenementen of geclaimde aanbiedingen.
  • App installaties: Zorg ervoor dat meer mensen je app installeren.
  • Videoweergaven: Zorg ervoor dat meer mensen je video-inhoud bekijken.
  • Leads genereren: Genereer meer leads, bijvoorbeeld in de vorm van e-mailadressen, voor mensen die geïnteresseerd zijn in je merk of bedrijf.
  • Chatberichten: Zorg dat meer mensen chatberichten naar je bedrijf sturen via Facebook Messenger.

Conversie

  • Conversies: Stimuleer waardevolle acties op je website, in je app of in Messenger.
  1. Verkopen uit catalogus: Maak advertenties die automatisch artikelen uit je catalogus weergeven op basis van je doelgroep.
  2. Winkelverkeer: Genereer meer bezoeken aan je fysieke winkel(s) door advertenties te laten zien aan mensen in de buurt.

Voorbeeld:

Stel tim heeft een webshop in tassen en wilt zijn merkbekendheid vergroten onder zijn doelgroep. Daarom kiest Tim voor de advertentie doelstelling merkbekendheid, voor de advertentie heeft hij een weggeef actie gestart met de bijbehorende visuele uitingen om zo veel mogelijk likes en interactie te krijgen met zijn doelgroep. Op deze manier kan hij naast het vergroten van zijn naamsbekendheid ook de interactie met zijn doelgroep aangaan en zijn producten onder de aandacht brengen

Later wanneer Tim genoeg interactie heeft gehad met zijn klanten kan hij een vervolg advertentie aanmaken. Hij kan bijvoorbeeld iedereen die met de advertentie heeft geinteracteerd een conversie advertentie voorschotelen met een kortingscode om verkopen binnen zijn webshop te bewerkstelligen. 

Stap 2: je advertentie samenstellen

Nadat je jouw doel hebt geformuleerd ga je kijken wat je wilt overbrengen naar je doelgroep toe dat in relatie staat met je advertentie doelstelling. De advertenties op Facebook bestaan altijd uit een of meerdere foto(‘s) of video(‘s) en een stuk tekst. De gekozen afbeelding of video heeft het meeste invloed op je resultaten van je advertentie, denk daar dus slim over na. 

Een aantal handvatten om een effectieve advertentie samen te stellen:

  • Gebruik afbeeldingen die de aandacht trekken.
  • Benoem je USP’s (unique selling points) en UBR’s (unique buying reasons).
  • Gebruik een call to action om de gebruiker tot een actie te attenderen. 
  • Maak van schaarste om de gebruikers een reden te geven om direct actie te ondernemen. 

Voorbeeld:

Tim heeft gekozen om een merkbekendheid advertentie te starten, hiervoor heeft hij duidelijke foto gemaakt met zijn tassen met een call to action op de foto en in de tekst. Daarnaast staat er ook nog bij om kans te maken op een gratis tas dat ze zich voor eind augustus moeten registreren op de volgende pagina.

Stap 3: plaatsingen van de advertentie

Je advertentie kan op meerdere plaatsen worden vertoond, zowel in de Facebook tijdlijn maar ook op andere plaatsen binnen Facebook. Je kan zelf kiezen waar je jouw advertenties wil laten zien of je kan het ook aan het algoritme van Facebook overlaten. Het laatste is meestal de meest verstandige keus omdat Facebook zelf kijkt naar de data en via welke plaatsing jouw advertentie het beste presteert. 

Je kan uit de volgende platformen en plaatsingen kiezen: 

  • Overzichten (Facebook & instagram)
  • verhalen (Facebook -, instagram – en messenger stories)
  • In-stream (Facebook video’s)
  • Zoeken (Facebook zoekresultaten)
  • Chatberichten
  • In artikel
  • App en sites (buiten Facebook)

Stap 4: campagnestructuur

Facebook advertenties zijn altijd ingedeelt in een campagnestructuur. Iedere campagnestructuur bestaat uit drie onderdelen: Campagne, advertentieset en advertenties:

  • Campagne: Op dit niveau zie je alle verschillende advertenties staan die op dit moment aan staan. Daarnaast kan je op een globaal niveau alle advertentie analyses bekijken analyseren en doormeten.
  • Advertentieset: Op dit niveau kan je verschillende doelgroepen, advertentie placements, budget en planning aangeven en testen. 
  • Advertenties: Op dit niveau maak je de advertentie aan, je kan jouw advertentie tekstueel en visueel veranderen. Daarnaast kan je verschillende advertentievormen

 

Voorbeeld

Stap 5: bepaal je doelgroep

Welke mensen wil je bereiken met je advertentie? Zijn dat juist je huidige klanten, wil je een geheel nieuwe doelgroep aanspreken of wil je meer dezelfde soort mensen bereiken? Bepaal, als je deze nog niet hebt, een marketingdoelgroep voor je onderneming en splits deze eventueel op in communicatiedoelgroepen. Er zijn veel segmentatiemogelijkheden. Het is belangrijk om een relevant publiek voor je bedrijf te kiezen. Je advertentie wordt namelijk uitsluitend getoond aan personen die aan de door jou geselecteerde segmentatiecriteria voldoen.

Verschillende segmentatiemethode:

Binnen Facebook zijn er erg veel mogelijkheden om je doelgroep te segmenteren zodat jij de juiste doelgroep te spreken krijgt. Segmenteren kan op basis van demografie (geslacht, taal etc),  locatie, interesse, connecties (likes en pagina’s) en gedrag (koopgedrag). Ook kan je jouw huidige klantenlijst uploaden naar Facebook om mensen te segmenteren die dezelfde interesses hebben, in de praktijk werkt dit erg goed. 

Het is belangrijk om hier goed over na te denken welke segmentatiemethode het beste voor jouw marketingdoelstelling werkt. Zorg daarnaast ook niet dat je doelgroep te groot of te klein is, bij een te grote doelgroep heb je last van waste, dit zijn mensen die niet helemaal bij je doelgroep passen maar wel worden meegenomen in je advertentie. Bij een te kleine doelgroep betaal je relatief meer om je advertentie te laten zien aan je doelgroep, ook heb je kans dat je een gedeelte van je doelgroep de advertentie niet ziet. Zorg ervoor dat je doelgroep uit minimaal 2.000 mensen bestaat. Is je doelgroep kleiner? Dan kun je een aantal segmentaties verwijderen. Is je doelgroep te groot, kies er dan voor om relevante interesses toe te voegen.

Voorbeeld

Geavanceerde segmentatiemethode

Naast de standaard segmentatiemethodes heb je ook geavanceerde segmentatiemethode, hiermee kan je nog gerichter gaan segmenteren met je Facebook advertentie. Dit kan via de aangepaste doelgroep of vergelijkbare doelgroepen, dit kan je vinden onder advertentiebeheer.

  • aangepaste doelgroepen: ook wel custom audiences genoemd. Hier kan je Facebook-gebruikers bereiken of je e-mailbestand mee bereiken.
  • Vergelijkbare doelgroepen: Via vergelijkbare doelgroepen kun je mensen vinden met dezelfde kenmerken of interesses als je aangepaste doelgroepen, klanten (conversiepixel) of bezoekers van je Facebookpagina. Zo kun je je netwerk uitbreiden naar nieuwe mensen die waarschijnlijk interesse in je producten of diensten hebben.

Ga je aan de slag met geavanceerde targetingmethoden? Plaats dan advertenties met geavanceerde targeting, zoals aangepaste en vergelijkbare doelgroepen, in afzonderlijke advertentiesets.

Verschillende budget en biedopties

Adverteren op Facebook kan je met elk budget doen, echter is het wel slim om te weten op welke manier je kan bieden op Facebook advertenties en hoe je gefactureerd wordt. Het is mogelijk om gefactureerd te worden per klik (cpc), per 1000 vertoningen (cpm), per verwachte actie (ocpm) en per conversie (cpa). Welke voor jouw van toepassing is op basis van je marketingdoelstelling en andere factoren zoals budget. 

Analyseren 

Nadat je een advertentie voor een tijd heb gedraaid wil je natuurlijk weten welke resultaten je hebt behaald. Onder analyseren of analytics heb je veel mogelijkheden om je behaalde resultaten te zien en te verwerken. Denk aan je kosten per klik, conversies, kosten per opbrengsten.

Rapporten 

Bij het onderdeel ‘rapporten’ onder het advertentiebeheer kun je aangepaste dataweergaven maken. Daar kun je data die jij belangrijk vindt filteren. Je kunt via ‘kolommen’ relevante data toevoegen aan het overzicht en niet-relevante data verwijderen. Via ‘filters’ is het mogelijk om specifieke campagnes, advertentiesets of advertenties weer te geven. Ook kun rapporten opslaan, zodat je ze later kunt bekijken, en een planning meegeven om aangepaste rapporten in de toekomst uit te voeren.

Voorbeeld

Sparren over
je business?