10 tips om je conversie op je landingspagina te verbeteren

10 tips om je conversie op je landingspagina te verbeteren

Het optimaliseren van landingspagina’s is een belangrijk onderdeel van online marketing en het verbeteren van je e-commerce product. Je wilt tenslotte dat een groter gedeelte van je bezoekers je producten kopen of langer op je website hangen. Erg vaak kan je grote stappen maken in je conversie met een aantal simpele aanpassingen op je website. 

1. Analyseer je landingspagina

 Zorg dat je eerst de basisgegevens van je landingspagina krijgt en grondig analyseert. Hoeveel verkeer krijg je dagelijks op je landingspagina, hoeveel procent komt via Facebook ads en welk gedeelte organisch via Google? Daarnaast is het belangrijk om te kijken welke van de volgende indicatoren aangeeft dat je landingspagina niet goed presteerde: 

  • Een hoge bounce rate 
  • Een lage time on page
  • Onbekende bronnen / source
  • Een lage kwaliteitsscore

Aan de hand van deze indicatoren kan je kijken of landingspagina’s succesvol zijn. Een belangrijke indicator is bijvoorbeeld hoeveel mensen vanuit deze pagina doorgaan naar het winkelmandje of een andere volgende stap nemen.

Een hoge bounce rate geeft al aan dat de bezoekers niet konden vinden waar ze naar zochten, al deze kenmerken zijn belangrijk om te bepalen hoe je landingspagina presteert. Deze indicatoren kan je terugvinden door middel van een tool bijvoorbeeld Google analytics.

2. Zorg voor herkenbaarheid

Bezoekers van de landingspagina nemen maar een paar seconden tijd om te bepalen of de pagina iets voor hen is.  Zorg er dus voor dat het direct herkenbaar is wat de gebruikers op de pagina kunnen verwachten. Je kunt hierbij de volgende elementen gebruiken om alle informatie duidelijker te presenteren:

  • Gebruik kopjes om je pagina te structureren.
  • Maak gebruik van afbeeldingen die ondersteunend werken met de tekst. 
    • Schrijf de zinnen in de tegenwoordige tijd.
  • Maak gebruik van dik gedrukte of italic teksten om bepaalde woorden of zinsdelen te benadrukken.
  • Gebruik één duidelijke call to action

3. Maak het concreet en zorg voor zo min mogelijk afleiding. 

Definieer duidelijk wat de taak is van de landingspagina, is het de bedoeling om de gebruikers te informeren of moeten de gebruikers een actie uitvoeren. Navigatie en andere elementen zijn wellicht niet nodig om een goed converterende pagina te maken. Gebruik deze dus niet tenzij het echt nodig is!

4. Gebruik goede en relevante content. 

Je hebt verschillende soorten landingspagina’s, op de één wil je veel inhoud tonen en op de ander zo min mogelijk omdat je de gebruiker niet meer hoeft te overtuigen (zoals de landingspagina hierboven). Toch is goede en relevante content erg belangrijk op de landingspagina. Als de content niet goed aansluit op de doelgroep, dan ben je ze direct kwijt. En wanneer er niet de juiste inhoudelijke content staat, dan raak je ook een gedeelte van de doelgroep kwijt. Ook zorgt de juiste inhoudelijke content dat:

  • Je als bedrijf meer vertrouwen wekt bij je doelgroep
  • De kans dat je pagina gedeeld wordt via social media vele malen groter is (dit zorgt ook weer voor een betere search engine ranking)
  • Je beter gerankt wordt in zoekmachines
  • Je kwaliteitsscore in Facebook ads en in Google Adwords omhoog gaat, wat resulteert in minder CPC (cost per click)

Let ook op de manier van schrijven. Zorg dat het alles correct en in de juiste vorm geschreven is. Bijvoorbeeld spelfouten zorgen ervoor dat mensen snel afhaken.

Uiteraard zou elke vorm van content die je gebruikt op je landingspagina van goede kwaliteit moeten zijn. Video en fotografie spelen namelijk ook een grote rol in branding en beleving.

5. Creëer een opvallend design.

Besteed tijd en energie in het design van de landingspagina

Één van de dingen die direct opvalt wanneer je op een landingspagina aankomt, is het design. Besteed hier dan ook veel aandacht aan. Een goede landingspagina bevat:

  • Een ideale mix tussen beleving en verkoop
  • Een heldere en duidelijk design
  • Een ideale weergave van de informatie flow
  • Belangrijke elementen trekken de meeste aandacht

6. Maak gebruik van call-to-action buttons.

Het belangrijkste element op je landingspagina is de call-to-action button, hier wil je namelijk de mensen naartoe sturen. Zorg dus dat deze buttons voldoende groot en onderscheidend zijn van de andere elementen op de pagina.

7. Optimaliseer door middel van A/B test

Er zijn verschillende tools te gebruiken om je landingspagina te optimaliseren. Één van deze tools is een heatmap.

Een heatmap laat zien waar de meeste click activiteit is en waar bezoekers daadwerkelijk naar kijken. Dit levert waardevolle info op om je landingspagina verder te tweaken en te optimaliseren. Een A/B of split test is een test waarbij je twee versies van je landingspagina maakt en kijkt welke van de twee het beste presteert. Met deze test kun je bijvoorbeeld kijken of meer of minder tekst het beste werkt, je een button anders moet positioneren of welke koptekst het beste werkt. Een A/B test heeft overigens alleen zin als je veel verkeer op je landingspagina krijgt en de veranderingen significante verschillen opleveren.

8. Zorg dat het juiste verkeer binnen komt.

Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat jouw doelgroep de pagina te zien krijgt, dit kan bijvoorbeeld met organisch verkeer (google). Maar je kan ook kijken naar betaalde advertenties zoals Google adwords of Facebook ads. 

Het voordeel van betaalde advertenties is dat je verkeer kan inkopen en daarmee alleen je eigen doelgroep kan benaderen. Echter moet je voor dit verkeer wel betalen, wat bij organisch natuurlijk niet zo is. Ben jij nu benieuwd of een betaalde advertentie via Facebook of via Google ads het juiste verkeer naar jouw landingspagina brengt? Vraag dan direct een kosteloos en vrijblijvend gesprek aan.

9. Verleidt je doelgroep in plaats van verkopen.

In plaats van een direct sale te willen maken, kan het soms ook de moeite lonen om bijvoorbeeld een download in de vorm van een whitepaper ter beschikking te stellen of een andere soort “freebie” aan te bieden om de bezoeker te verleiden zijn gegevens achter te laten. Sommige verkopen zijn namelijk niet geschikt om in één keer te sluiten. Vooral in B2B kan een freemium prima werken om een lead te genereren die uiteindelijk geconverteerd kan worden naar een betalende klant.

10. Schakel een expert in. 

Ben jij er nog niet helemaal zeker van hoe je jouw landingspagina moet indelen? Of heb je liever advies van een expert? Vraag direct een kosteloos en vrijblijvend gesprek aan. Dan gaan we samen kijken hoe we jouw landingspagina kunnen opstellen of optimaliseren.

Sparren over
je business?