De psychologische theorie achter een landingspagina

De psychologische theorie achter een landingspagina

Een landingspagina is één van de belangrijkste elementen van een succesvolle marketingcampagne. In dit artikel behandelen we met welke elementen de landingspagina geoptimaliseerd kan worden zodat jouw marketingcampagne nog meer zal opbrengen.

1. Maak een kort en duidelijk opt-in formulier

Door het aanbieden van een kort en relevant formulier zullen meer bezoekers op jouw landingspagina converteren. Belangrijk is dat de lengte van het conversie formulier matcht met de waarde van het aanbod voor de bezoeker. Vraag alleen de meest noodzakelijke informatie en maak inzichtelijk waarom en hoeveel informatie bezoekers achter moeten laten.

2. Verwijder nutteloze links en andere mogelijke afleidingen

Schoon je landingspagina op en zorg voor zo min mogelijk afleiding, hierdoor kunnen bezoekers zich beter focussen op de belangrijkste call-to-action. Dus zorg voor voldoende rust en verwijder overbodige links en navigatie-elementen.

3. Benadruk de voordelen van jouw aanbod

Toon kort en bondig de voordelen van jouw dienst of product, bij voorkeur met bijvoorbeeld bulletpoints, graphics of vinkjes. Zorg dat jouw belangrijkste USP’s altijd en overal in beeld zijn en specifiek gericht zijn op het gepresenteerde product.

4. Zet de call-to-action centraal

Zorg op jouw landingspagina voor een duidelijk call-to-action. Een goede call-to-action bestaat uit enkele woorden, is actiegericht  en heeft een opvallende en afwijkende kleur. Biedt de bezoekers niet te veel (verschillende) call-to-actions, dit werkt enkel verwarrend en bemoeilijkt het keuzeproces.

5. Wek vertrouwen

Wek vertrouwen op je landingspagina door het tonen van logo’s, keurmerken, reviews, testimonials en de belangrijkste contactinformatie. Bewust of onbewust nemen bezoekers dit mee in hun besluitvorming.

6. Maak gebruik van productvergelijkingen

Toon je meerdere producten op één landingspagina? Verminder dan de keuzestress door een van de producten te labelen met bijvoorbeeld de titel ‘beste koop’ of ‘best gewaardeerd’. Het menselijk brein geeft de voorkeur aan weinig keuzemogelijkheden. Help je bezoeker met kiezen!

7. Zorg voor een consistente boodschap

Probeer in advertenties, de titel van jouw landingspagina en in de call-to-action dezelfde boodschap te verwerken. Een landingspagina met een afwijkende boodschap is verwarrend en zorgt voor een hogere bounce rate.

8. Wees persoonlijk

Een goede landingspagina spreekt je potentiële klanten aan. Ken je klant, geef je bedrijf een gezicht en spreek je potentiële klanten persoonlijk aan. Een foto van lachende klanten of jouw team verhogen het vertrouwen van bezoekers en hiermee de conversie.

9. Maak verschillende versies en meet

Met veel verschillende CMS is het eenvoudig om een a/b-test op te zetten, hiermee kun je snel achterhalen welke landingspagina het beste presteert. Maak hier gebruik van en test diverse varianten van de landingspagina.

Sparren over
je business?