Sequentiële Facebook marketingcampagnes

Sequentiële Facebook marketingcampagnes, dé beste Facebook ads methode

Sequentiële Facebook ad campagne is de manier om de volledige mogelijkheden van het Facebook platform te gebruiken. Deze methode helpt om je Facebook ads meer winstgevend te maken door je doelgroep te sturen van merkbekendheid (awareness) naar product overwegingen (consideration) en uiteindelijk naar een aankoop (conversion). In dit artikel leggen we uit hoe je van deze strategie gebruik kan maken en waar je op moet letten.

Wat is een sequentiële Facebook ad campagne?

Een sequentiële Facebook campagne is een opeenvolgende advertentiecampagne die je doelgroep van de merkbekendheid stadium naar de aankoop begeleid: van bewustwording tot overweging tot remarketing en vervolgens conversie.

Ze tonen je doelgroep een aantal advertenties stap voor stap, met als doel het geven van een consistent verhaal.

Bekijk het op deze manier: kijkers zullen jouw video-advertenties in de juiste volgorde zien én wanneer ze dat zouden moeten doen. Er is geen twijfel over mogelijk dat iedereen houdt van een goed verhaal en sequentiële Facebook advertenties doet niet anders.

Sequentiële advertenties op Facebook hebben een doel, de gebruiker geïnvesteerd houden van het “awareness” stadium tot dat de gebruiker het product of de dienst aanschaft.

Voorbeeld van een sequentiële Facebook ad campagne

Laten we een voorbeeld nemen van een webshop die een proteïne shake wil verkopen.

Merkbekendheid (awareness):

Aan het begin van de funnel wil je zo veel mogelijk (merkbekendheid) awareness creëren, zorg dus dat de advertentie opvalt. Je zou kunnen beginnen met het maken van video’s waarin je uitlegt waarom je deze premium shake maakt, waarom het competitief geprijsd is en waarom een sporter erin geïnteresseerd zou zijn.

Product overweging (consideration):

Met de consideration advertentie kun je de voordelen en de ingrediënten van de shake aanscherpen.

Het is een goed idee om social proof toe te voegen door middel van casestudy’s, die laten zien hoe iemand spieren heeft opgebouwd met het product. Als mensen op zoek zijn naar proteïnen, zien ze je advertentie.

Aankoop (Conversion):

Vervolgens moet je nadenken over remarketing. Dit is wat sequentiële reclame doet werken. Je retarget mensen die bepaalde video’s hebben bekeken of die een landingspagina hebben bezocht waar uw overzichtspagina op wees. Op die manier kun je de boodschap anders presenteren. Het is mogelijk om verschillende landingspagina’s te hebben voor elke etappe van de reis en bijvoorbeeld een gratis proefversie of een gratis sample aan te bieden in de latere etappes van de trechter.

Als het gaat om de conversiefase is het belangrijk dat uw Facebook-pixel op zijn plaats is, zodat je jouw publiek kunt volgen op de website.

Denk bij elke fase van uw campagne na over hoe elke advertentie met de andere linkt.

Wanneer jouw klant door de funnel gaat, moet hij het gevoel hebben dat de inhoud die hij krijgt relevant is. Dat betekent dat jouw verhaal perfect moet worden uitgevoerd. Elke advertentie moet voldoende interesse wekken om de kijker te laten meedoen met de volgende.

Hoe werkt het? 

Sequentiële advertenties zijn geweldig omdat mensen in jouw doelgroep de mogelijkheid zullen hebben om advertenties te zien in de volgorde die jij hebt ingesteld.

Bijvoorbeeld, advertentie één zal worden getoond voordat advertentie twee wordt getoond. Jouw doelgroep focus zal bepalen welke advertenties iemand al heeft gezien. Daardoor komen de advertenties automatisch in de juiste volgorde tevoorschijn.

De sequentiële campagne zal dan lopen als één geheel, zodat u diepgaande analyses kunt vastleggen voor de hele reis van de klant.

De fasen van een sequentiële campagne

Attentie: De ‘haak’-advertentie. Deze bouwt het bewustzijn op en vraagt de kijker om actie te ondernemen om meer te weten te komen.

Overweging: De ‘koesteren’ advertentie. Hier moedigt u uw klant aan om een beetje dieper te gaan en de functies en voordelen van uw product of dienst te lezen.

Conversie: De ‘testimonial’ advertentie. Hier kunt u een getuigenis van een van uw klanten gebruiken om uw claims te valideren en eventuele vragen te beantwoorden om te laten zien dat hun investering in uw merk een goede beslissing is.

Remarketing: De ‘vraag’ advertentie. Dit is een directe oproep tot actie, misschien voor degenen die al een product aan de winkelwagen hebben toegevoegd, maar nog niet de aankoop hebben voltooid. U weet dat ze geïnteresseerd zijn, dus u vraagt direct om de aankoop.

Hoe effectief zijn deze advertenties? 

Facebook deed onderzoek naar sequentiële advertenties en vond dat, niet verrassend, er toename was van 87% van mensen die de landingspagina bezochten, wanneer zij sequenced ads tegen kwamen in plaats van non-sequenced.

Samenvatting

Vind de juiste doelgroep. Doe dit door te zoeken naar publiek te vinden dat overeenkomt met je beste klanten. Zorg ervoor dat je mensen uitsluit die jou al zijn tegengekomen, die geen interesse hebben.

Los een probleem op. Voordat je start met Facebook ads moet goed duidelijk zijn wat het probleem is dat jij wil oplossen voor de klant. De advertentiecampagne bouw je om de oplossing van dit problem heen.

Merkbekendheid (Awareness): Vertel het verhaal achter uw merk en waarom uw merk anders is dan wat anderen leveren. Leg het ‘waarom’ achter je merk uit. Zet je merk aan het begin.

Consideration. Plaats relevante content en leg het ‘wat’ van het product uit. Ga in op de feiten. Sluit af met ‘Meer informatie’.

Conversion. Sluit de deal met een case study of een testimonial. Het gebruik van social proof helpt als sterke overtuigingskracht om mensen tot aankoop om te zetten. Sluit af met ‘Winkel nu’.

Sparren over
je business?